WAKACYJNE WSPOMNIENIA


Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu wspominaliśmy nasze wakacyjne przygody, zapoznaliśmy się z mapą Polski i przypominaliśmy sobie nazwy różnych środków transportu. Dzieci miały możliwość opowiedzieć, gdzie były i co robiły w czasie wakacji i uczyły się uważnie słuchać wypowiedzi koleżanek i kolegów. Rozmawialiśmy też o tym, jak rozpoznać, że jest lato i co kojarzy się z tą porą roku. Przyglądaliśmy się, jak wygląda wyraz lato oraz przypominaliśmy sobie nazwy innych pór roku.

Bawiliśmy się razem i śpiewaliśmy piosenki: Jedzie pociąg, Kółko graniaste, Stary niedźwiedź mocno śpi, Boogie woogie. Słuchaliśmy też wiersza Lokomotywa Juliana Tuwima. Dowiedzieliśmy, gdzie na mapie Polski znajduje się morze, a gdzie góry i jakim kolorem się je zaznacza. Dzieliliśmy elementy krajobrazu na pasujące do gór i morza. Poznawaliśmy pojęcia prawa i lewa. Przypomnieliśmy sobie nazwy różnych pojazdów i dzieliliśmy je na lądowe, powietrzne i wodne. Rozmawialiśmy też o tym, jak bezpiecznie z nich korzystać. Jeśli dziecko zainteresowało się mapą i opowiadało o tym rodzicom, warto pokazać mu też inne mapy: Europy, świata, miasta. Można też pobawić się w rysowanie mapy skarbu (najlepiej w oznaczonym miejscu naprawdę umieścić skarb) i zaznaczać na mapie miejsca wyjazdów.

Dziecko potrzebuje uwagi i zainteresowania rodziców. Dlatego tak ważne jest, by codziennie z nim rozmawiać. Warto pytać o przedszkole, ale nie zmuszać dziecka do odpowiadania – lepiej jest zachęcić, zadając na przykład pytanie „W co się bawiłeś/aś?”. Dzięki temu nie sugerujemy odpowiedzi, a jednocześnie pomagamy dziecku rozpocząć opowiadanie. Jeśli dziecko spontanicznie zaczynają mówić o przedszkolu, można mu w tym pomóc uważnie słuchając, zadając pytania, komentując. Jeżeli  to możliwe, dobrze jest angażować się w przedszkolne zabawy, które dziecko proponuje –  dzięki temu ma ono poczucie, że to, co dzieje się w przedszkolu jest ważne nie tylko dla niego, ale również dla jego najbliższych.