Umiejętności dziecka 3 letniego.

Na podstawie literatury opisałam podstawowe umiejętności trzylatka, tak abyście mogli Państwo zweryfikować sobie na jakim poziomie jest Państwa dziecko, i nad czym trzeba popracować. Proszę pamiętać, aby nie porównywać swojej pociechy z innymi, bo każde dziecko rozwija się w innym tempie.

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA 3-LETNIEGO

I. OGÓLNY ROZWÓJ RUCHOWY

SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
DZIECKO:

· sprawnie porusza się po sali, ruchy dziecka są skoordynowane, sprawne;

· potrafi przez moment stać na jednej nodze, potrafi schodzić i wychodzić po schodach, ruchy naprzemienne;

· przyjmuje prawidłową pozycję: w siadach, w siedzeniu, chodzeniu, bieganiu;

· bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych z uwzględnieniem rożnych ruchów całego ciała w tym kończyn górnych;

· reaguje na sygnał dźwiękowy ruchem ciała;

SAMODZIELNOŚĆ:
DZIECKO:

· samodzielnie korzysta z toalety (zgłasza potrzeby fizjologiczne);

· wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne (mycia i wycierania rąk, mycia twarzy);

· prawidłowo posługuje się łyżką i kubkiem;

· spożywa posiłek przy stole,

· potrafi korzystać z chusteczki higienicznej;

· podejmuje próby samodzielnego ubierania się/rozbierania wybranych części garderoby: butów, pantofli, spodni, czapek;

SPRAWNOŚĆ MANUALNA
DZIECKO:

· podczas rysowania prawidłowo trzyma kredkę, ołówek rysuje obrazki na tematy dowolne lub zaproponowane;

· rysuje zamknięte koło, rysuje głowonogi;

· tworzy kilkuelementowe kompozycje;

· poprawnie nakleja elementy w jedną całość;

· buduje wieżę z 4-8 elementów;

· podejmuje próby wycinania nożyczkami;

· nawleka korale na sznurek

II. ROZWÓJ UMYSŁOWY

DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA:
DZIECKO:

· Zna swoje imię i nazwisko, zna imiona kolegów, wie, gdzie mieszka;

· Swobodnie wyraża swoje myśli, przeżycia, spostrzeżenia;

· Uczestniczy w rozmowach prowadzonych przez N. w grupie, rozumie i wykonuje proste polecenia N.;

· Bawi się chętnie z rówieśnikami, bezkonfliktowo;

· Potrafi bawić się samodzielnie dłuższy czas;

POSŁUGIWANIE SIĘ MOWĄ
DZIECKO:

· Rozróżnia i nazywa kolory podstawowe,

· Słucha krótkich opowiadań, wierszy, piosenek na bliskie tematy (uczy się na pamięć wierszy, potrafi zaśpiewać piosenkę);

· Uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem;

· Rozumie niektóre przymiotniki, np. zimny, duży;

· Używa zaimków, ja, moje, twoje;

· Zadaje wiele pytań;

· Wypowiada trzy wyrazowe zdania w mowie dziecięcej

· Podejmuje proste zabawy tematyczne;

PERCEPCJA WZROKOWA I SŁUCHOWA
DZIECKO
:

· Buduje pociąg z trzech klocków według wzoru;

· Układa elementy według wielkości;

· Dobiera dwa jednakowe obrazki;

· Składa obrazek pocięty na trzy części;

· Dostrzega cztery szczegóły różniące dwa obrazki;

· Odpowiada na proste pytania dotyczące wysłuchanego utworu;      

UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNEJ:
DZIECKO:

· Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni(na, pod, za, przed, w);

· Klasyfikuje przedmioty ze względu na ich wspólną cechę: przeznaczenie, wielkość, kolor;

· Stosuje określenia w zabawach manipulacyjnych: duży- mały, długi- krótki;

· Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenia: dużo, mało, tyle samo – („na oko”);

· Potrafi poprawnie policzyć minimum trzy przedmioty;

· Rozróżnia figury geometryczne( koło, kwadrat);

POZNANIE PRZYRODY:
DZIECKO:

· Rozumie konieczność ubierania się odpowiednio do pogody;

· Dostrzega zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym, związane z porami roku;

· Nazywa zwierzęta domowe i leśne;

· Nazywa poznane rośliny( owoce, warzywa);

III. ROZWÓJ EMOCJONALNY

DZIECKO:

· Łatwo rozstaje się z rodzicami;

· Ufnie, bezpośrednio odnosi się do N., podporządkowuje się jej poleceniom;

· Używa form grzecznościowych i uprzejmie zachowuje się w stosunku do innych;

· Łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami;

· Podejmuje zgodną zabawę, w sposób prawidłowy korzysta z zabawek i odkłada je na miejsce;

· Włącza się w pomoc w przygotowywaniu przyborów i pomocy do zajęć;

· Wspólnie z N. dba o porządek w sali;

· Dzieli się swoimi przeżyciami z przedszkola z rodzicami.

Materiał opracowany na podstawie książki pt. „Rozwój dziecka od 3 do 5 lat” Thomas B. Brazelton, Josua D. Sparrow