Święta za pasem

dzieci stoją wkoło pudła z prezentami na którym stoi choinka

Drodzy Rodzice!

W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia śpiewaliśmy kolędy: Przybieżeli do Betlejem, Pójdźmy wszyscy do stajenki. Dzieci słuchały opowiadań Julcia i gość wigilijny Mariusza Niemyckiego i Gwiazdkowy prezent Danuty Zawadzkiej. Na podstawie opowiadania Wizyta Porządnickich MałgorzatySzczęsnejrozmawialiśmy o świątecznych porządkach, kształtowaliśmy umiejętność oraz nawyk sprzątania po sobie.

Dzieci poznały tradycję ubierania choinki, przystroiły choinkę w sali. Dowiedziały się, co znajduje się na świątecznym stole, w jaki sposób dekoruje się mieszkanie i jakie są zwyczaje bożonarodzeniowe. Opowiadały o tym, jak spędza się święta u nich w domu.

Rozpoczęliśmy przygotowania do przedstawienia; dzieci brały udział w próbach. Przedszkolaki próbowały interpretować utwory muzyczne i sceniczne za pomocą ruchu. Wystawienie jasełek ma na celu nie tylko wytworzenie świątecznego nastroju i kultywowanie tradycji, ale również kształtowanie u dzieci poczucia pewności siebie.

W tym roku nie mogliśmy zaprosić Was rodziców, do naszego przedszkola na przedstawienie jasełkowe, więc „przybywamy” z jasełką do Waszych domów.

Dzięki organizacji jasełek dzieci uczyły się wspólnie śpiewać, szybko reagować na sygnały słowne oraz muzyczne. Nabierały odwagi i śmiałości scenicznej. Doświadczały poczucia jedności z kolegami i koleżankami z grupy i wspólnego dążenia do wyznaczonego celu. Proszę pochwalić dziecko i docenić jego wysiłek. Usłyszane od rodzica słowa „To było trudne i jestem dumny, że tak się starałeś” zachęcą dziecko do podejmowania wyzwań w przyszłości.

Święta są wyjątkowym okresem, który zapada w pamięci na długo. Bywa, że wywołują silne emocje, co sprawia, że mogą być zapamiętane również przez małe dzieci. U maluchów najlepiej rozwinięta jest pamięć odpowiedzialna za uczenie się języka i kojarzenie faktów oraz przyswajanie umiejętności. Maluchy potrafią bardzo dokładnie zapamiętać obrazek, brzmienie czy wygląd jakiegoś słowa, zapamiętują zależności między zjawiskami, choć nie rozumieją, jaka jest przyczyna ich występowania. Łatwiej im przyswoić to, w czym brały aktywny udział i co wiązało się z silnymi emocjami (przyjemnymi lub nie).

Pamięć dziecka można ćwiczyć (dzieci często stosują poniższe strategie nieświadomie). Najprostszym sposobem jest powtarzanie – dziecko właśnie tak uczy się wierszyków czy zasad. Pomocne może okazać się gromadzenie pamiątek, najlepiej takich, które można nie tylko zobaczyć, ale również powąchać i dotknąć. Warto też zachęcać dziecko do opowiadania o tym, co się wydarzyło, czy czego się nauczyło – jest to świetny sposób na utrwalenie zdobytej wiedzy i doświadczeń.

Życzymy Wszystkim spokojnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku-
Barbara Ucka i Maria Październy