Rozwijanie umiejętności oraz kompetencji wychowawczych dzieci- ulotka dla rodziców przedszkolaków Przedszkola nr 3.
„ JAK KOCHAĆ I WYMAGAĆ „ – podsumowania z Poradnika dla rodziców – autorstwa Joanny Sakowskiej
Ulotka dla rodziców przedszkolaków Przedszkola nr 3.
Jak określać dziecku granice?
Dzieci potrzebują jasno wytyczonych granic, żeby nauczyć się wybierać między dobrem a złem.
1. Mów o zachowaniu dziecka, a nie o jego postawie, uczuciach lub wartościach: Rozmawiam, stukanie mi przeszkadza.
2. Bądź bezpośredni i konkretny: Wróć na kolację o wpół do siódmej.
3. Dokładnie określaj konsekwencje: Rowerem możesz jeździć po chodniku lub na podwórku.
W przeciwnym razie schowam go w garażu.
4. Popieraj słowa działaniem: Nie ma zabawy, dopóki nie wyjdziesz z psem.
5. Mów stanowczo, ale nie podnoś głosu. Nie bądź szorstki.
Jak pomóc dzieciom, aby radziły sobie z własnymi uczuciami?
Dzieci potrzebują, aby ich uczucia były akceptowane i doceniane.
1. Słuchaj dziecka spokojnie i z uwagą.
2. Zaakceptuj jego uczucia słowami: Och, mmmm, rozumiem.
3. Określ te uczucia: To frustrujące.
4. Zmień pragnienia dziecka w fantazję: Pragnę wyczarować dla ciebie całą kiść bananów.
5. Wszystkie uczucia można zaakceptować.
Pewne działania należy ograniczyć: Widzę, jak jesteś zły na brata. Powiedz mu, co chcesz, słowami, nie pięściami.
Aby zachęcić dziecko do współpracy:
1. Opisz, co widzisz, lub przedstaw problem: Na łóżku leży mokry ręcznik.
2. Udziel informacji: Ten ręcznik moczy mój koc.
3. Opisz, co czujesz: Nie lubię spać w mokrym łóżku.
4. Napisz liścik i umieść go powyżej wieszaka na ręczniki:
Proszę, odwieś mnie na miejsce, abym mógł wyschnąć. Dziękuję! Twój ręcznik.
Zamiast karania:
1. Wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka: Jestem wściekły, że moja nowa piła została na dworze i zardzewiała na deszczu.
2. Określ swoje oczekiwania: Oczekuję, aby moje narzędzia zostały zwrócone, kiedy skorzystasz z nich.
3. Wskaż dziecku, jak może naprawić zło: Piła potrzebuje teraz trochę szklanej waty i cienkiej warstwy oleju.
4. Zaproponuj wybór: Możesz pożyczać moje narzędzia, ale musisz je zwracać, bo utracisz przywilej używania ich. Decyduj sam!
5. Przejmij inicjatywę:
Dziecko: Dlaczego pudło z narzędziami jest zamknięte?
Ojciec: Ty mi powiedz, dlaczego?
6. Wspólnie rozwiążcie problem:
Możemy ustalić, że będziesz używał moich narzędzi, kiedy zechcesz, ale chcę mieć pewność, że będą na swoim miejscu, kiedy zechcę z nich skorzystać.
Aby zachęcić dziecko do samodzielności:
1. Pozwól dziecku dokonać wyboru: Czy dzisiaj chcesz założyć szare czy czerwone spodnie?
2. Okaż szacunek dla dziecięcych zmagań: Słój trudno otworzyć. Czasem wystarczy, gdy postuka się łyżką w wieczko.
3. Nie zadawaj zbyt wielu pytań: Miło cię widzieć. Witaj w domu.
4. Nie spiesz się z dawaniem odpowiedzi: To ciekawe pytanie. Co o tym myślisz?
5. Zachęć dziecko do korzystania z cudzych rozwiązań: Być może właściciel sklepu zoologicznego coś poradzi…
6. Nie odbieraj nadziei: A więc myślisz o sprawdzeniu swoich umiejętności aktorskich! To dopiero będzie doświadczenie.
Aby uwolnić dziecko od grania określonych ról:
1. Wykorzystaj okazję, by pokazać dziecku, że nie jest tym, za kogo się uważa: Masz tę zabawkę od trzeciego
roku życia, a wygląda prawie jak nowa.
2. Stwórz sytuację, w której dziecko spojrzy na siebie inaczej: Sara, mogłabyś wziąć śrubokręt i przymocować uchwyty do tej szuflady?
3. Pozwól dziecku „podsłuchać”, gdy mówi się o nim pozytywnie: Trzymał rękę spokojnie, chociaż zastrzyk był bolesny.
4. Zademonstruj zachowanie godne naśladowania: Trudno jest przegrywać, ale muszę się z tym pogodzić. Gratuluję!
5. Bądź skarbnicą wiedzy dla dziecka w szczególnych momentach: Pamiętam czasy, kiedy ty…
6. Jeśli dziecko postępuje według starych nawyków, wyraź swoje uczucia lub oczekiwania: Nie podoba mi się to. Mam nadzieję, że pomimo silnych emocji nie zrobisz mi zawodu i pokażesz, że potrafisz także przegrywać.
Pochwały i samoocena
Zamiast chwalić:
1. Opisz, co widzisz: Widzę czystą podłogę, zaścielone łóżko, książki równo ułożone na półce.
2. Opisz, co czujesz: Przyjemnie wejść do takiego pokoju.
3. Podsumuj godne pochwały zachowanie dziecka słowami:
Uporządkowałeś ołówki, kredki i pióra i ułożyłeś w oddzielnych pudełkach. To się nazywa porządek!
Opracowano na podstawie Poradnika dla rodziców „Jak kochać i wymagać” Joanny Sakowskiej – Psychologa i edukatora, wiele lat związanej z oświatą. Autorka i realizatorka programów profilaktycznych i wychowawczych dla dzieci i młodzieży, m.in. Profilaktyka uzależnień w szkole humanistycznej, Drugi elementarz, czyli program siedmiu kroków.