Regulamin Finansowy Rady Rodziców Przedszkola nr 3

Załącznik do Regulaminu Rady Rodziców – Regulamin finansowy
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- W działalności finansowej Rady Rodziców – zwanej dalej Radą – obowiązują zasady celowego,
 oszczędnego i prawidłowego gospodarowania środkami społecznymi.
- Środki zgromadzone przez Radę mogą służyć wyłącznie do wspierania działalności statutowej
 Przedszkola ze szczególnym uwzględnieniem wydatków ponoszonych na podnoszenie i poszerzanie
 wiedzy uczniów, jak również poprawy warunków nauki, wspierania inicjatyw uczniów i pomocy
 materialnej.
- Dysponentem zgromadzonych środków, jako funduszy Rady jest Zarząd Rady z mocy statutu Rady
 na podstawie uchwalonego przez Radę planu finansowego na dany rok szkolny.
- Preliminarz budżetowy opracowuje i przedstawia Zarząd Rady na każdy rok szkolny, tj. na okres
 od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego, uwzględniając wynik
 działalności finansowej Rady z poprzedniego roku szkolnego (tzw. saldo otwarcia) oraz
 przewidywane wpływy i wydatki w nowym roku szkolnym.
- Preliminarz budżetowy zatwierdza Rada na swoim zebraniu do 31 października każdego roku
 szkolnego.
- W okresie, od 1 września do dnia podjęcia uchwały przez Radę o zatwierdzeniu Preliminarza
 budżetowego na dany rok szkolny, Zarząd Rady upoważniony jest do zatwierdzania wydatków nie
 wyższych niż niewykorzystane środki z poprzedniego roku szkolnego.
- Źródłami funduszy Rady mogą być wyłącznie:
 • dobrowolne składki rodziców uczniów przedszkola,
 • darowizny od innych osób fizycznych oraz osób pranych, instytucji i organizacji,
 • dotacje
 • środki finansowe i rzeczowe z innych źródeł, nie mające charakteru uzyskiwanych, jako
 przychody z działalności gospodarczej Rady (np. prowizje, odsetki bankowe).
- Rachunkowość działalności finansowej Rady prowadzona jest na podstawie przepisów Ustawy
 o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.).
- Regulamin niniejszy zgodny jest z art 80 Ustawy Prawo oświatowe z dnia 21 marca 2024 r.
 (Dz.U. z 2024 r. poz. 737)
 10.Księgowość Rady może być prowadzona przez osobę fizyczną lub przez firmę księgową na mocy
 stosownej umowy cywilno-prawnej.
 11.Zbieraniem funduszy oraz prowadzeniem obsługi kasowej Rady zajmować będzie się Skarbnik
 Rady.
 12.Koszty obsługi księgowej i kasowej ponosi Rada ze swoich funduszy.
 § 2
 ZASADY PRZECHOWYWANIA FUNDUSZY RADY
- Środki pieniężne gromadzone przez Radę przechowuje się na rachunku bankowym, otwartym dla
 Rady, jako organizacji bez osobowości prawnej, a także na bankowych lokatach terminowych oraz
 w formie tzw. pogotowia kasowego.
- Równocześnie z otwarciem rachunku bankowego należy złożyć wzory podpisów upoważnionych
 do dysponowani środkami zgromadzonymi na tym rachunku zgodnie z obowiązującą procedurą
 bankową.
- W przypadku zmian w składzie Zarządu Rady lub Dyrekcji Przedszkola, Zarząd zobowiązany jest –
 do złożenia w banku dokumentów aktualizujących skład osób upoważnionych do dysponowania
 środkami zgromadzonymi na rachunku bankowym Rady. Dokumenty te winny być potwierdzone
 przez Dyrektora Przedszkola lub jego Zastępcę.
- W ciągu roku szkolnego, Rada Rodziców dysponuje środkami na wydatki bieżące gotówkowe
 -Pogotowiem Kasowym. Wartość Pogotowia Kasowego maksymalnie wynosi 1.000,00 zł (słownie
 złotych: jeden tysiąc 00/100).
- Środki Pieniężne stanowiące tzw. Pogotowie Kasowe muszą być przechowywane w sposób
 bezpieczny, w gabinecie Dyrektora Przedszkola.
 § 3
 GOSPODARKA KASOWA
 A. Zasady ogólne
- Prowadzenie kasy powierza się Skarbnikowi Rady Rodziców lub innej osobie wyznaczonej
 przez Prezydium RR (zwanej dalej Skarbnikiem). Funkcje skarbnika może także pełnić członek
 Prezydium RR.
- . Do podstawowych obowiązków Skarbnika należy:
 a) wypłacanie gotówki do kwoty granicznej 1000,00 zł, powyżej tej kwoty wraz z drugą osobą upoważnioną;
 b) przyjmowanie gotówki do kasy;
 c) odprowadzanie terminowe gotówki do banku;
 d) sporządzanie raportów kasowych
 B. Właściwe dokumentowanie finansów.
- Obrót gotówkowy ogranicza się do niezbędnego minimum. Co do zasady preferuje się, obrót
 bezgotówkowy.
- Wszystkie operacje kasowe muszą być udokumentowane dowodami kasowymi (KP/KW).
- na każdą przyjętą wpłatę do kasy Rady wydaje się pokwitowanie KP „kasa przyjmie”
- dokonana wypłata gotówki powinna być pokwitowana przez pobierającego na dowodzie KW
 (data otrzymania i czytelny podpis)
- Gotówka podjęta z banku może być przechowywana w kasie jako tzw. Pogotowie Kasowe w kwocie
 do 1.000,00 zł.
 C. Zasady dokonywania wypłat.
- Wypłata środków finansowych Rady może być dokonana na podstawie:
- rachunków/ paragonów za zakupiony towar, wykonana usługę, itp. wystawionych na Radę,
- zaliczek ,
- przelewów bezpośrednio z konta Rady Rodziców zaakceptowanych przez Zarząd Rady.
 Dokumenty wymienione w pkt. 1-3, stanowiące podstawę wypłaty ze środków Rady, muszą być sprawdzone
 pod względem merytorycznym i zatwierdzone do wypłaty przez członka Zarządu.
 W imieniu Rady, dokumenty skutkujące zobowiązaniami finansowymi (uchwały, decyzje, wnioski)
 podpisuje Przewodniczący lub osoba go zastępująca oraz Skarbnik.
 W przypadku dokumentów opiewających na kwotę powyżej 100,00 zł wymagany są dwa podpisy osób
 z Prezydium (Przewodniczący lub osoba go zastępująca oraz Skarbnik.)
 A w przypadku dokumentów poniżej 100,00 wystarczy podpis Skarbnika.
 § 4
 ZASADY PROWADZENIA KSIEGOWOŚCI RADY
- Wszelkie przychody i wydatki Rady podlegają ewidencji księgowej.
- Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów Rady Rodziców przechowywana jest w siedzibie
 Przedszkola, w miejscu uzgodnionym z Dyrektorem.
- Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów otwiera się na dzień 1 września danego roku szkolnego,
 a zamyka na dzień 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
- Zapisy Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów stanowią podstawę do sporządzania rocznego
 sprawozdania Rady z działalności finansowej.
 6.Podstawą zapisów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów są dowody księgowe spełniające
 wymagania określone w niniejszym Regulaminie.
- Treść zapisu w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów powinna umożliwiać powiązanie
 go z dowodem źródłowym
- Zapisy w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów winny być prowadzone w sposób czytelny
 i trwały
 § 5
 ZASADY GOSPODAROWANIA ŚRODKAMI TRWAŁYMI, MATERIAŁOWYMI
- Wszelkie środki trwałe, wyposażenie itp zakupione z funduszy Rady lub otrzymane, jako darowizna,
 przekazywane są na rzecz Przedszkola, po wcześniejszym uzyskaniu zgody Dyrektora.
- Z przekazania sporządzona się stosowny protokół zdawczo-odbiorczy, który podpisuje w imieniu
 Przedszkola jej Dyrektor, a w imieniu Rady minimum 2 członków Zarządu Rady.
 § 6
 SPRAWOZDAWCZOŚĆ I KONTROLA
- Sprawozdanie z działalności finansowej Rady za dany rok szkolny winno być sporządzone
 do 15 września każdego roku przez osobę prowadzącą Podatkową Księgę Przychodów w porozumieniu
 z Zarządem Rady.
- W przypadku stwierdzenia niezgodności sprawozdania z Podatkową Księgą Przychodów i Rozchodów
 Rady, Komisja Rewizyjna przedstawia swoje uwagi Zarządowi Rady.
- Komisja Rewizyjna winna dokonać czynności kontrolnych, których zakres wynika bezpośrednio ze statutu
 Rady.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub nadużyć w prowadzeniu Podatkowej Księgi Przychodów
 i Rozchodów lub kasy Rady, Komisja Rewizyjna winna złożyć stosowny wniosek do Zarządu Rady, celem
 powiadomienia przez Zarząd Rady o tym fakcie Dyrektora Przedszkola lub organów ścigania.
 5.Protokoły Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonych kontroli oraz opinie do rocznego sprawozdania
 z działalności finansowej Rady przekazywane są przechowywane wraz z dokumentacją Rady.
 § 7
 Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem uchwalenia go przez Radę Rodziców