Regulamin Finansowy Rady Rodziców Przedszkola nr 3

Załącznik do Regulaminu Rady Rodziców – Regulamin finansowy
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- W działalności finansowej Rady Rodziców – zwanej dalej Radą – obowiązują zasady celowego,
oszczędnego i prawidłowego gospodarowania środkami społecznymi. - Środki zgromadzone przez Radę mogą służyć wyłącznie do wspierania działalności statutowej
Przedszkola ze szczególnym uwzględnieniem wydatków ponoszonych na podnoszenie i poszerzanie
wiedzy uczniów, jak również poprawy warunków nauki, wspierania inicjatyw uczniów i pomocy
materialnej. - Dysponentem zgromadzonych środków, jako funduszy Rady jest Zarząd Rady z mocy statutu Rady
na podstawie uchwalonego przez Radę planu finansowego na dany rok szkolny. - Preliminarz budżetowy opracowuje i przedstawia Zarząd Rady na każdy rok szkolny, tj. na okres
od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego, uwzględniając wynik
działalności finansowej Rady z poprzedniego roku szkolnego (tzw. saldo otwarcia) oraz
przewidywane wpływy i wydatki w nowym roku szkolnym. - Preliminarz budżetowy zatwierdza Rada na swoim zebraniu do 31 października każdego roku
szkolnego. - W okresie, od 1 września do dnia podjęcia uchwały przez Radę o zatwierdzeniu Preliminarza
budżetowego na dany rok szkolny, Zarząd Rady upoważniony jest do zatwierdzania wydatków nie
wyższych niż niewykorzystane środki z poprzedniego roku szkolnego. - Źródłami funduszy Rady mogą być wyłącznie:
• dobrowolne składki rodziców uczniów przedszkola,
• darowizny od innych osób fizycznych oraz osób pranych, instytucji i organizacji,
• dotacje
• środki finansowe i rzeczowe z innych źródeł, nie mające charakteru uzyskiwanych, jako
przychody z działalności gospodarczej Rady (np. prowizje, odsetki bankowe). - Rachunkowość działalności finansowej Rady prowadzona jest na podstawie przepisów Ustawy
o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.). - Regulamin niniejszy zgodny jest z art 80 Ustawy Prawo oświatowe z dnia 21 marca 2024 r.
(Dz.U. z 2024 r. poz. 737)
10.Księgowość Rady może być prowadzona przez osobę fizyczną lub przez firmę księgową na mocy
stosownej umowy cywilno-prawnej.
11.Zbieraniem funduszy oraz prowadzeniem obsługi kasowej Rady zajmować będzie się Skarbnik
Rady.
12.Koszty obsługi księgowej i kasowej ponosi Rada ze swoich funduszy.
§ 2
ZASADY PRZECHOWYWANIA FUNDUSZY RADY - Środki pieniężne gromadzone przez Radę przechowuje się na rachunku bankowym, otwartym dla
Rady, jako organizacji bez osobowości prawnej, a także na bankowych lokatach terminowych oraz
w formie tzw. pogotowia kasowego. - Równocześnie z otwarciem rachunku bankowego należy złożyć wzory podpisów upoważnionych
do dysponowani środkami zgromadzonymi na tym rachunku zgodnie z obowiązującą procedurą
bankową. - W przypadku zmian w składzie Zarządu Rady lub Dyrekcji Przedszkola, Zarząd zobowiązany jest –
do złożenia w banku dokumentów aktualizujących skład osób upoważnionych do dysponowania
środkami zgromadzonymi na rachunku bankowym Rady. Dokumenty te winny być potwierdzone
przez Dyrektora Przedszkola lub jego Zastępcę. - W ciągu roku szkolnego, Rada Rodziców dysponuje środkami na wydatki bieżące gotówkowe
-Pogotowiem Kasowym. Wartość Pogotowia Kasowego maksymalnie wynosi 1.000,00 zł (słownie
złotych: jeden tysiąc 00/100). - Środki Pieniężne stanowiące tzw. Pogotowie Kasowe muszą być przechowywane w sposób
bezpieczny, w gabinecie Dyrektora Przedszkola.
§ 3
GOSPODARKA KASOWA
A. Zasady ogólne - Prowadzenie kasy powierza się Skarbnikowi Rady Rodziców lub innej osobie wyznaczonej
przez Prezydium RR (zwanej dalej Skarbnikiem). Funkcje skarbnika może także pełnić członek
Prezydium RR. - . Do podstawowych obowiązków Skarbnika należy:
a) wypłacanie gotówki do kwoty granicznej 1000,00 zł, powyżej tej kwoty wraz z drugą osobą upoważnioną;
b) przyjmowanie gotówki do kasy;
c) odprowadzanie terminowe gotówki do banku;
d) sporządzanie raportów kasowych
B. Właściwe dokumentowanie finansów. - Obrót gotówkowy ogranicza się do niezbędnego minimum. Co do zasady preferuje się, obrót
bezgotówkowy. - Wszystkie operacje kasowe muszą być udokumentowane dowodami kasowymi (KP/KW).
- na każdą przyjętą wpłatę do kasy Rady wydaje się pokwitowanie KP „kasa przyjmie”
- dokonana wypłata gotówki powinna być pokwitowana przez pobierającego na dowodzie KW
(data otrzymania i czytelny podpis)
- Gotówka podjęta z banku może być przechowywana w kasie jako tzw. Pogotowie Kasowe w kwocie
do 1.000,00 zł.
C. Zasady dokonywania wypłat. - Wypłata środków finansowych Rady może być dokonana na podstawie:
- rachunków/ paragonów za zakupiony towar, wykonana usługę, itp. wystawionych na Radę,
- zaliczek ,
- przelewów bezpośrednio z konta Rady Rodziców zaakceptowanych przez Zarząd Rady.
Dokumenty wymienione w pkt. 1-3, stanowiące podstawę wypłaty ze środków Rady, muszą być sprawdzone
pod względem merytorycznym i zatwierdzone do wypłaty przez członka Zarządu.
W imieniu Rady, dokumenty skutkujące zobowiązaniami finansowymi (uchwały, decyzje, wnioski)
podpisuje Przewodniczący lub osoba go zastępująca oraz Skarbnik.
W przypadku dokumentów opiewających na kwotę powyżej 100,00 zł wymagany są dwa podpisy osób
z Prezydium (Przewodniczący lub osoba go zastępująca oraz Skarbnik.)
A w przypadku dokumentów poniżej 100,00 wystarczy podpis Skarbnika.
§ 4
ZASADY PROWADZENIA KSIEGOWOŚCI RADY - Wszelkie przychody i wydatki Rady podlegają ewidencji księgowej.
- Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów Rady Rodziców przechowywana jest w siedzibie
Przedszkola, w miejscu uzgodnionym z Dyrektorem. - Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów otwiera się na dzień 1 września danego roku szkolnego,
a zamyka na dzień 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego. - Zapisy Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów stanowią podstawę do sporządzania rocznego
sprawozdania Rady z działalności finansowej.
6.Podstawą zapisów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów są dowody księgowe spełniające
wymagania określone w niniejszym Regulaminie. - Treść zapisu w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów powinna umożliwiać powiązanie
go z dowodem źródłowym - Zapisy w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów winny być prowadzone w sposób czytelny
i trwały
§ 5
ZASADY GOSPODAROWANIA ŚRODKAMI TRWAŁYMI, MATERIAŁOWYMI - Wszelkie środki trwałe, wyposażenie itp zakupione z funduszy Rady lub otrzymane, jako darowizna,
przekazywane są na rzecz Przedszkola, po wcześniejszym uzyskaniu zgody Dyrektora. - Z przekazania sporządzona się stosowny protokół zdawczo-odbiorczy, który podpisuje w imieniu
Przedszkola jej Dyrektor, a w imieniu Rady minimum 2 członków Zarządu Rady.
§ 6
SPRAWOZDAWCZOŚĆ I KONTROLA - Sprawozdanie z działalności finansowej Rady za dany rok szkolny winno być sporządzone
do 15 września każdego roku przez osobę prowadzącą Podatkową Księgę Przychodów w porozumieniu
z Zarządem Rady. - W przypadku stwierdzenia niezgodności sprawozdania z Podatkową Księgą Przychodów i Rozchodów
Rady, Komisja Rewizyjna przedstawia swoje uwagi Zarządowi Rady. - Komisja Rewizyjna winna dokonać czynności kontrolnych, których zakres wynika bezpośrednio ze statutu
Rady. - W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub nadużyć w prowadzeniu Podatkowej Księgi Przychodów
i Rozchodów lub kasy Rady, Komisja Rewizyjna winna złożyć stosowny wniosek do Zarządu Rady, celem
powiadomienia przez Zarząd Rady o tym fakcie Dyrektora Przedszkola lub organów ścigania.
5.Protokoły Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonych kontroli oraz opinie do rocznego sprawozdania
z działalności finansowej Rady przekazywane są przechowywane wraz z dokumentacją Rady.
§ 7
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem uchwalenia go przez Radę Rodziców