Podsumowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej w pierwszym półroczu roku szkolnego 2020/2021 w grupie „Żabki”

  1. Podsumowanie pracy wychowawczo- dydaktycznej w grupie „Żabki”- podczas swojej obserwacji zwracałam uwagę na samodzielność, rozwój społeczny i emocjonalny, sprawność manualną, sprawność ruchową, spostrzegawczość, pamięć, myślenie i mowę.

Okres adaptacji w grupie „Żabki” przebiegł dość szybko i bez większych trudności. Dzieci w większości przystosowały się już do nowej sytuacji i miejsca oraz do czasowej rozłąki z rodzicami/ opiekunami.

Grupa jest pogodna i sympatyczna. Dzieci lubią lepić plasteliną, układać puzzle, budować klockami, lubią zabawy kołowe przy których mogą się ze sobą integrować Lubią bawić się przy muzyce, tańczyć, bawić się na świeżym powietrzu.

Rozwój fizyczny– dzieci w naszej grupie „Żabki” chętnie uczestniczą w zajęciach ruchowych zorganizowanych przez nauczyciela, potrafią skakać obunóż, sprawnie biegają, rzucają do celu. Niektóre dzieci mają problem ze schodzeniem po schodach naprzemiennie, ze staniem na jednej nodze oraz z rzucaniem i łapaniem piłki. Zauważyłam, że dzieci samodzielnie spożywają posiłki, czasami trzeba im przypominać o właściwym zachowaniu się przy stole. W większości dzieci samodzielnie korzystają z toalety, myją ręce, zgłaszają swoje potrzeby fizjologiczne. Większość dzieci potrafi samodzielnie ubrać i rozebrać kapcie, buty czasami mylą ” prawy but z lewym”. Niektóre dzieci mają problem z ubraniem kurtki, czapki, spodni, parę dzieci domaga się pomocy dorosłego i nie wykazuje chęci samodzielności. Prośba do Państwa, aby ćwiczyć z dziećmi, zachęcać do samodzielnego ubierania i rozbierania również w domu.

Pamiętajcie drodzy Rodzice, że im bardziej samodzielne dziecko tym jest ono bardziej odważne i pewne siebie, a to da Wam spokój i pewność, że poradzi sobie w przedszkolu.

Rozwój społeczny i emocjonalny- dzieci starają się przestrzegać zasad panujących w grupie, w większości stosują się do poleceń nauczyciela. Parę dzieci ma problem z przyswojeniem i przestrzeganiem ustalonych zasad, trzeba je systematycznie wdrażać i powtarzać. Podczas zabawy dowolnej zaczynają bawić się w parach, małych grupkach, nawiązują już pierwsze przyjaźnie. Czasami zdarzają się kłótnie i nieporozumienia, lecz dzieci są chętne do współpracy, rozmowy i przeprosin. W większości dzieci chętnie biorą udział w zajęciach dydaktycznych, niektóre z nich, nie potrafią skupić swojej uwagi na zajęciu. Prawie wszystkie dzieci kończą swoją pracę, niektóre z nich potrzebują zachęty i pozytywnej motywacji. Dzieci uczą się wyrażania swoich emocji tj. radość, smutek, złość. Dzieci szanują własność swoją i kolegów, jeszcze mają problem z zachowaniem porządku po skończonej pracy (np. plastycznej). Często trzeba przypominać dzieciom o zasadach bezpieczeństwa podczas zabawy w sali, ogrodzie przedszkolnym, jak również podczas spacerów.

Rozwój umysłowy- prawie wszystkie dzieci rozpoznają i nazywają kolory podstawowe, dzieci z grupy potrafią przeliczyć przedmioty w zakresie 1-3 i więcej. Połowa grupy prawidłowo określa stosunki przestrzenne ( na, w, za). Doskonalimy umiejętność posługiwania się nożyczkami. Prawie cała grupa prawidłowo trzyma kredkę podczas rysowania i kolorowania. W trakcie wypowiedzi na określony temat dzieci zazwyczaj posługują się pojedynczymi wyrazami i próbują budować proste zdania. Do poćwiczenia jest czekanie na swoją kolej podczas wypowiedzi. U paru dzieci mowa jest jeszcze nie zrozumiała i nie wyraźna. Dzieci chętnie uczą się na pamięć krótkich, prostych wierszy i piosenek. Od września uczą się czytania globalnego tj. imiona. Lubią słuchać krótkich bajek czytanych przez nauczyciela w szczególności bliska dzieciom jest seria książeczek Akademia Dobrego Wychowania.

2. Po okresie obserwacji wyłoniłam  kierunki pracy z dzieci, są to obszary nad którymi warto również popracować w domu:

  • doskonalenie samodzielności ( ubieranie i rozbieranie się),
  • doskonalenie sprawności manualnej (wycinanie, lepienie, kolorowanie, wydzieranie, zabawy paluszkowe)
  • doskonalenie koncentracji uwagi (czytanie bajek- zadawanie pytań do treści przeczytanej bajki, puzzle, memory, loteryjki obrazkowe)
  • doskonalenie mowy (wzbogacanie słownictwa- praca z obrazkiem, czytanie bajek, zabawy dźwiękonaśladowcze, zabawy oddechowe, gryzienie skórek z chleba, odstawienie butelek ze smoczkiem, niekapków),
  • doskonalenie myślenia (układanie 3-elementowych historyjek obrazkowych, rozwiązywanie prostych zagadek, ćwiczenia typu „połącz” w pary takie same obrazki),
  • doskonalenie spostrzegawczości ( szukanie podobieństw i różnic między obrazkami, układanie obrazka wg. wzoru),
  • używanie zwrotów grzecznościowych tj. dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę, przepraszam.

3. Wydarzenia, które miały miejsce do tej pory w grupie „Żabki”:

  • Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka- zabawy ruchowe na świeżym powietrzu,
  • Dzień Chłopaka- zabawy, tańce;
  • Dzień Drzewa- posadzenie borówki amerykańskiej w ogrodzie przedszkolnym;
  • teatrzyk interaktywny „ Alicja w Krainie czarów”;
  • uroczysty poranek z okazji Święta Niepodległości- zapoznanie z symbolami Polski (godło, flaga), zapoznanie dzieci z hymnem Polski;
  • „Kampania 19 dni” – pogadanka na temat przeciwdziałaniu przemocy i krzywdzeniu dzieci, zabawy uczące wyrażania uczuć;
  • Uroczyste Pasowanie na Przedszkolaka- wiersz, piosenka, taniec, quiz „Czego się nauczyłem”, zabawy przy muzyce, poczęstunek;
  • Światowy Dzień Pluszowego Misia- zabawy przy muzyce, taniec, praca plastyczna, zagadki;
  • zabawy andrzejkowe- wróżby, zabawy w czarowanie, eksperymenty;
  • Dzień górnika- pogadanka nt. pracy górnika, piosenka, zabawa badawcza „Jaki jest węgiel”;
  • spotkanie z Mikołajem- zaśpiewanie piosenki, wręczenie prezentów;
  • Grupowa wigilia- występ świąteczny, dzielenie się opłatkiem, uroczysty poczęstunek, rozpakowanie prezentów, poznanie tradycji bożonarodzeniowych, pokaz iluzji – Forini;
  • Dzień Babci i Dziadka- wierszyk dla babci i dziadka, taniec „Poleczka dla babci i dziadka, wykonanie prezentu dla babci i dziadka;
  • Bal Przebierańców- zabawy przy muzyce, konkursy, dziecięca dyskoteka, poczęstunek;
  • Kino sferyczne- film pt. „Kosmiczna przygoda Cocomonga”

Jeżeli mają Państwo do mnie jakieś pytania, lub poprostu chcecie porozmawiać na temat swojego dziecka, zapraszam do umawiania się na konsultacje indywidualne w każdy poniedziałek od 14:30- 15:30.

Dziękuję za cierpliwość, wyrozumiałość i współpracę 🙂

wychowawca: Anna Łucki