Jesienna pogoda


Jesienna pogoda

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu mówiliśmy o jesiennej pogodzie. „Misie” uczyły się  piosenki Ciągle pada ( na melodię piosenki Panie Janie) i grały na szklankach wypełnionych wodą. Słuchały wiersza Dzień dobry! Dobranoc…  Małgorzaty Strzałkowskiej. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego czasem robi się smutno, że to bywa związane z jesienną pogodą i co można wtedy zrobić (na przykład przytulić się do kogoś).

Poznawaliśmy różne zjawiska przyrodnicze – dzieci dowiedziały się, na czym polega obieg wody w przyrodzie – bawiły się kropelkami wody.

Przypomnieliśmy sobie, jakie są cechy charakterystyczne pór roku, uczyliśmy się obserwować pogodę i nazywać zjawiska atmosferyczne. Mówiliśmy o tym, że pogoda jest zmienna w ciągu dnia, tygodnia, roku.

Ćwiczyliśmy zapamiętywanie leżących przedmiotów za pomocą mnemotechniki (sposobu ułatwiającego zapamiętywanie) i przeliczanie w zakresie 1–5 (4 latki) oraz w zakresie 1-3

(3 latki). Liczyliśmy również ze słuchu – dzieci, nie patrząc, miały za zadanie ułożyć tyle kasztanów, ile kasztanów nauczyciel wrzucił do wody.

We wtorek „Misie” wzięły udział w teatrzyku interaktywnym pt. ”Alicja w krainie czarów”.

Po teatrzyku, uroczyście świętowaliśmy  Narodowe Święto Niepodległości. „Misie” poszerzyły wiedzę na temat własnej ojczyzny, poznały polskie symbole narodowe: flagę, godło, hymn. Dokładnie o 11.11 wspólnie odśpiewali pieśń Mazurka Dąbrowskiego przyłączając się tym samym do placówek oświatowych z całej Polski

Rozwój umysłowy człowieka odbywa się stopniowo – w miarę upływu czasu sposób myślenia dziecka się zmienia. W wieku przedszkolnym nie potrafi ono wyobrazić sobie świata z innej perspektywy niż własna – zapytane, co widzi osoba po przeciwnej stronie stołu, opowiada dokładnie to, co ono samo widzi, nawet jeśli pośrodku stołu znajduje się coś, co zasłania drugiej osobie niektóre elementy. Uważa, że przedmioty nieożywione myślą, czują, postrzegają rzeczywistość. Jeśli 4-latkowi pokaże się sok w szklance, a następnie przeleje do węższej, będzie myślał, że napoju przybyło. Taki sposób myślenia zmienia się około 7. roku życia. Z ogólnym rozwojem jest powiązane również myślenie matematyczne, na które składa się orientacja przestrzenna, orientacja w czasie, umiejętność klasyfikacji przedmiotów, posługiwanie się liczbami, przeliczanie i liczenie.

Dziecko nabywa nowe umiejętności w swoim czasie – pewnych procesów nie da się przyspieszyć. Można jednak ułatwić dziecku naukę, proponując zabawy w segregowanie: najpierw dzielenie przedmiotów na różne grupy, np. samochodziki i lalki, a później dalsze dzielenie ich ze względu na kolor, kształt i wielkość. Jeśli dziecko nie opanowało jeszcze rytmu liczenia (wskazywania kolejnych przedmiotów podczas liczenia ich, żadnego nie pomijając i nie uwzględniając nieistniejących), można zaproponować mu posługiwanie się obszerniejszym ruchem (np. rzucanie przedmiotów podczas liczenia).