PROPOZYCJE ZABAW MATEMATYCZNYCH Z DZIEĆMI W DOMU
Inspiracją mogą stać się dla Państwa poniższe propozycje i opis zabaw:
a) Gra w karty- np. w „wojnę”. Z talii kart wybieramy tylko te z liczbami. Dzielimy je po równo między graczami i układamy kolorem w dół. Gracze jednocześnie odwracają górną kartą ze swojego zestawu. Wyższa karta wygrywa, ale gracz sam musi domagać się przyznania mu punktu (dziecku należy dać czas na określenie, która karta jest wyższa)
b) Na rolki po papierze toaletowym ( lub np. plastikowe kubeczki) naklejamy cyfry 0-9. Dziecko otrzymuje garść patyków lub słomek itp. Zadaniem jest włożenie odpowiedniej ilości elementów do każdego powstałego z rolki kubeczka (zgodnie z cyfrą widniejącą na karteczce).
c) Dziecko nawleka na nitkę lub sznurek odpowiednią liczbę guzików lub koralików- taką jaką poda dorosły (lub tyle, ile wskaże kostka, albo też cyfra na karteczce, którą przyczepimy do końca sznurków).
d) „Co zmieniło miejsce?”- ustawiamy przed dzieckiem kilka przedmiotów/obrazków, dziecko zamyka oczy, a my zmieniamy ich kolejność (najpierw 2 rzeczy, później można więcej) Dziecko otwiera oczy i mówi, co zmieniło miejsce. Podobna, łatwiejsza zabawa- „Czego brakuje”
e) Zagadki dotykowe- rozpoznawanie tylko za pomocą dotyku kształtów figur geometrycznych (wyciętych np. z sztywnego papieru, lub też kształtów „ukrytych” w przedmiotach).
f) Wskazywanie przez dziecko w domu lub w ogródku przedmiotów o określonych kształtach lub cechach (np. „Co jest duże i okrągłe?” „Znajdź przedmioty w kształcie koła”, „Dotknij czegoś miękkiego”).
g) Segregowanie zabawek wg wybranych cech np. lalki, samochody, klocki lub wg. Wielkości, odkładanie zgromadzonych przedmiotów ( z różnych pomieszczeń w domu) na ich miejsce.
h) Przetnij 20 słomek na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości . Pomieszaj słomki. Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka, średnia czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność szacowania.
i) Wszelkie puzzle, układanki, wiele gier planszowych są doskonałą okazja do ćwiczenia umiejętności matematycznych czy logicznego myślenia. Można też dziecku wydrukować kolorowankę, i poprosić, by ją pokolorowało, a następnie pociąć ją na określoną ilość elementów (puzzli) i polecić dziecku ponownie ją złożyć.
j) Rysowanie palcem po plecach lub dłoni dziecka- np. prostych cyfr, kształtów, a zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to jest?.
k) Wymyślanie prostych bajek lub zadań z treścią, np. „Wiewiórka zebrała 3 orzechy, potem kolejne 2- ile miała razem? Potem znalazła kolejne 2- le miała? Potem zjadła 1. Ile zostało? Potem przyszła druga wiewiórka i….
l) Układanie wzorów- rodzic wymyśla jakiś prosty rytm/ wzór z 2-4 elementów (coraz większa liczba elementów)- np. koło, kwadrat, trójkąt, trójkąt, a zadaniem dziecka jest kontynuowanie tego rytmu.
m) „Marsz pod dyktando” dziecko zamienia się w robota i porusza się tylko na słowa rodzica, wg jego poleceń (np. Idź do przodu dwa kroki, obróć się w bok, zrób w przód 4 kroki ……). Dobre ćwiczenie na rozróżnianie stron- prawa i lewa.
n) Tworzenie z dzieckiem gry planszowej. Najpierw dorosły konstruuje grę- rysuje planszę i ustala reguły a dziecko mu pomaga. Potem razem w nią grają. Następnie dziecko konstruuje i ustala reguły. Etapy tworzenia gry „wyścigi samochodowe”- narysuj trasę wyścigu, odmierz płytki, określenie startu i mety, ustalenie kto się ściga, pomyśleć o pułapkach, premiach- oznaczyć na trasie.