Przedszkolakiem fajnie być

Przedszkole nr Przedszkole nr 3 im. Przyjaciół Przyrody w Łaziskach Górnych jest realizatorem projektu

PRZEDSZKOLAKIEM FAJNIE BYĆ – ROZWÓJ EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ NA TERENIE MIASTA ŁAZISKA GÓRNE

Termin realizacji: 1.12.2024 – 31.12.2027
Wartość projektu: 3 422 956,76 zł
Dofinansowanie: 3 080 661,08 zł
Fundusze Europejskie: 2 909 513,24 zł
Budżet Państwa: 171 147,84 zł
Wkład własny: 342 295.68 zł

Cel projektu: Celem projektu jest rozwój edukacji przedszkolnej poprzez rozszerzenie katalogu oferowanych zajęć i form wsparcia dla dzieci w wieku 3-6 lat, uczęszczających do placówki w okresie od 1 grudnia 2024 – 31 grudnia 2027.

Odbywać się to będzie poprzez organizację zajęć dodatkowych.

Planowany rodzaj wsparcia obejmie:

– Zajęcia sportowe

– Zajęcia muzykoterapii i spotkania z filharmonią

– Zajęcia związane z preorientacją zawodową

– Działania upowszechniające postawy prozdrowotne

Jako uzupełnienie zajęć dla dzieci przedszkolnych projekt przewiduje również prelekcje dla rodziców dzieci w obszarze wsparcia dotyczącym działań upowszechniających postawy prozdrowotne.

W projekcie przewidziano też zakup wyposażenia w zakresie niezbędnym do zrealizowania przewidzianego wsparcia i organizację festynu rodzinnego.​

REGULAMIN REALIZACJI PROJEKTU

„Przedszkolakiem fajnie być – rozwój edukacji przedszkolnej na terenie miasta Łaziska Górne.” Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 2027.

§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Ilekroć w dalszej treści jest mowa bez bliższego określenia o:
1) projekcie: należy przez to rozumieć Projekt „Przedszkolakiem fajnie być – rozwój edukacji przedszkolnej na terenie miasta Łaziska Górne” dofinansowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 2027 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).

2) realizatorze: należy przez to rozumieć przedszkole/szkołę, która realizuje Projekt

3) Regulaminie: należy przez to rozumieć Regulamin realizacji Projektu „Przedszkolakiem fajnie być – rozwój edukacji przedszkolnej na terenie miasta Łaziska Górne.” Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 2027.

4) uczestniku: należy przez to rozumieć:
a) dziecko, uczęszczające do przedszkola, zakwalifikowane do udziału w projekcie;
b) rodzica dziecka uczęszczającego do przedszkola, zakwalifikowanego do udziału w projekcie;
c) nauczyciela, zakwalifikowanego do udziału w projekcie.

2. Regulamin określa zasady uczestnictwa w projekcie „Przedszkolakiem fajnie być – rozwój edukacji przedszkolnej na terenie miasta Łaziska Górne” dofinansowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 2027 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).

3. Projekt jest realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej w dniu 29.10.2024 Nr umowy: FESL.06.01-IZ.01.00D0/23-00 pomiędzy Województwem Śląskim a Miastem Łaziska Górne .

4. Beneficjentem Projektu jest Miasto Łaziska Górne. 5. Realizatorami Projektu są:
1) PRZEDSZKOLE NR 2 INTEGRACYJNE W ŁAZISKACH GÓRNYCH
2) PRZEDSZKOLE NR 3 IM. PRZYJACIÓŁ PRZYRODY W ŁAZISKACH GÓRNYCH
3) PRZEDSZKOLE NR 4 IM. KRAINY UŚMIECHU W ŁAZISKACH GÓRNYCH
4) PRZEDSZKOLE NR 5 IM. PRZYJACIÓŁ BOHATERÓW BAJEK W ŁAZISKACH GÓRNYCH
5) PRZEDSZKOLE NR 6 IM. POD TOPOLĄ W ŁAZISKACH GÓRNYCH
6) SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. JANA PAWŁA II W ŁAZISKACH GÓRNYCH.

6. Każdy z realizatorów wskazanych w ust.5 będzie opracowywał i prowadził własne harmonogramy zajęć.

7. Projekt będzie realizowany w okresie: 01.12.2024r. – 31.12.2027r.

8. Biuro Projektu mieści się w Przedszkolu nr 5 im. Przyjaciół Bohaterów Bajek w Łaziskach Górnych, przy ulicy Chopina 1.

9. Szczegółowe informacje dotyczące Projektu podane będą na stronie internetowej Projektu, pod adresem: www.laziska.pl oraz na stronach internetowych realizatorów Projektu.

10. Ogólny nadzór nad realizacją Projektu należy do Koordynatora Projektu.

§ 2
CEL I ZAŁOŻENIA PROJEKTU


1. Celem Projektu jest rozwój edukacji przedszkolnej poprzez rozszerzenie katalogu oferowanych zajęć i form wsparcia dla dzieci w wieku 3-6 lat uczęszczających do placówek przedszkolnych na terenie miasta Łaziska Górne w okresie od 1 grudnia 2024 – 31 grudnia 2027. Odbywać się to będzie poprzez organizację zajęć dodatkowych stymulujących rozwój psychoruchowy, rozwijających kompetencje kluczowe, ukierunkowanych na preorientację zawodową, edukacje ekologiczną i upowszechniający postawy prozdrowotne, a także zajęć specjalistycznych.

2. Planowany rodzaj wsparcia w ramach Projektu:
1) zajęcia taneczne,
2) zajęcia sportowe,
3) sensoplastyka,
4) zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe (eksperymenty, robotyka, nauka czytania i pisania),
5) zajęcia muzykoterapii i spotkania z filharmonią,
6) zajęcia teatralne,
7) zajęcia związane z preorientacją zawodową,
8) zajęcia kształtujące świadomość ekologiczną,
9) działania upowszechniające postawy prozdrowotne,
10) zajęcia logopedyczne,
11) indywidualne zajęcia specjalistyczne.

3. Rodzaj organizowanych w ramach Projektu zajęć jest wynikiem zdiagnozowanych potrzeb każdego z realizatorów biorących udział w projekcie oraz analizy potrzeb edukacyjno-wychowawczych dzieci.

4. W ramach Projektu przewidziano również wsparcie dla nauczycieli zatrudnionych u realizatorów Projektu w postaci studiów podyplomowych lub kursów dokształcających w zakresie podniesienia ich umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z dziećmi według ich potrzeb.

5. Jako uzupełnienie zajęć dla dzieci przedszkolnych Projekt przewiduje również prelekcje dla rodziców dzieci w obszarze wsparcia dotyczącym działań upowszechniających postawy prozdrowotne. Ze względu na charakter Projektu rodzice są objęci wsparciem i stanowią również grupę docelową.

6. W projekcie przewidziano zakup doposażenia dla placówek biorących udział w projekcie w zakresie niezbędnym do zrealizowania przewidzianego wsparcia.

7. W ramach cross financing zostaną wybudowane mini boiska w Przedszkolu nr 2 Integracyjnym i Przedszkolu nr 5 im. Przyjaciół Bohaterów Bajek oraz modernizacja placu zabaw w Przedszkolu nr 4 im. Krainy Uśmiechu.



§ 3
ZAKRES WSPARCIA I ORGANIZACJA ZAJĘĆ

Wsparcie uczestników Projektu „Przedszkolakiem fajnie być – rozwój edukacji przedszkolnej na terenie miasta Łaziska Górne” realizowane będzie w ramach 6 zadań:
Zadanie 1: Przedszkole nr 2 Integracyjne w Łaziskach Górnych
1. Realizacja zajęć ogólnorozwojowych i rozwijających zainteresowania dzieci:
a. zajęcia sportowe
b. zajęcia kształtujące świadomość ekologiczną
c. zajęcia muzykoterapii
d. spotkania z filharmonią
e. zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – eksperymenty
f. zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – robotyka
g. zajęcia związane z preorientacją zawodową – wyjazdy edukacyjne
h. działania upowszechniające postawy prozdrowotne – spotkania z dietetykiem
i. indywidualne zajęcia specjalistyczne

2. Wsparcie dla kadry pedagogicznej
a. Integracja sensoryczna – studia podyplomowe;
b. Kodowanie z robotami Gemibot w edukacji przedszkolnej – szkolenie;
c. Analiza zachowań dziecka w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – szkolenie;
d. Ekologia – szkolenie.

3. Zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w sposób efektywny i kompleksowy, budowa miniboiska, zakup pętli indukcyjnej.

4. Organizacja festynu rodzinnego „Fajnie być przedszkolakiem” przedstawienie efektów prowadzonych w projekcie działań, zaangażowanie rodzin we wspólne spędzanie czasu.

Zadanie 2: Przedszkole nr 3 im. Przyjaciół Przyrody w Łaziskach Górnych
1. Realizacja zajęć ogólnorozwojowych i rozwijających zainteresowania dzieci:
a. zajęcia sportowe
b. zajęcia muzykoterapii
c. spotkania z filharmonią
d. zajęcia związane z preorientacją zawodową
d. zajęcia związane z preorientacją zawodową – wyjazdy edukacyjne
e. działania upowszechniające postawy prozdrowotne – spotkania z dietetykiem

2. Zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w sposób efektywny i kompleksowy.

3. Organizacja festynu rodzinnego „Fajnie być przedszkolakiem” przedstawienie efektów prowadzonych w projekcie działań, zaangażowanie rodzin we wspólne spędzanie czasu.

Zadanie 3: Przedszkole nr 4 im. Krainy Uśmiechu w Łaziskach Górnych
1. Realizacja zajęć ogólnorozwojowych i rozwijających zainteresowania dzieci:
a. zajęcia sportowe
b. zajęcia taneczne
c. spotkania z filharmonią
d. zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – robotyka
e. zajęcia związane z preorientacją zawodową
f. zajęcia związane z preorientacją zawodową – wyjazdy edukacyjne
g. zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – nauka czytania i pisania
h. działania upowszechniające postawy prozdrowotne – spotkania z dietetykiem

2. Wsparcie dla kadry pedagogicznej
a. Photon – szkolenie rozszerzone;
b. Roboty Ozobot w edukacji przedszkolnej- certyfikowane szkolenie;
c. Muzylek Moni – szkolenie;
d. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania – szkolenie.

3. Zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w sposób efektywny i kompleksowy, modernizacja placu zabaw.

4. Organizacja festynu rodzinnego „Fajnie być przedszkolakiem” przedstawienie efektów prowadzonych w projekcie działań, zaangażowanie rodzin we wspólne spędzanie czasu.

Zadanie 4: Przedszkole nr 5 im. Przyjaciół Bohaterów Bajek w Łaziskach Górnych
1. Realizacja zajęć ogólnorozwojowych i rozwijających zainteresowania dzieci:
a. zajęcia sportowe
b. zajęcia taneczne
c. zajęcia teatralne
d. spotkania z filharmonią
e. sensoplastyka
f. zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – eksperymenty
g. zajęcia kształtujące świadomość ekologiczną – Klub Młodego Ekologa
h. zajęcia związane z preorientacją zawodową;
i. zajęcia związane z preorientacją zawodową – wyjazdy edukacyjne
j. działania upowszechniające postawy prozdrowotne – zajęcia cykliczne
k. działania upowszechniające postawy prozdrowotne – spotkania z dietetykiem l. zajęcia logopedyczne

2. Wsparcie dla kadry pedagogicznej
a. Neurologopedia – studia podyplomowe;
b. Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji – szkolenie;
c. Diagnoza logopedyczna. Badanie całościowe, programowanie terapii – szkolenie;
d. Miogopedia – terapia miofunkcjonalna praktycznie – szkolenie;
e. Logorytmika – szkolenie;
f. ABC logopedy – szkolenie;
g. Sensoplastyka – szkolenie;
h. Przestrzeń odkrywcy w przedszkolu – doświadczenia i eksperymenty uwalniające naturalną ciekawość dzieci – szkolenie;
i. Podstawy nauczania jogi dla dzieci – szkolenie;
j. Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna z promocją zdrowia – szkolenie; k. Muzylek Moni – szkolenie.

3. Zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w sposób efektywny i kompleksowy, budowa miniboiska.

4. Organizacja festynu rodzinnego „Fajnie być przedszkolakiem” przedstawienie efektów prowadzonych w projekcie działań, zaangażowanie rodzin we wspólne spędzanie czasu.

Zadanie 5: Przedszkole nr 6 im. Pod Topolą w Łaziskach Górnych
1. Realizacja zajęć ogólnorozwojowych i rozwijających zainteresowania dzieci:
a. zajęcia związane z preorientacją zawodową
b. zajęcia związane z preorientacją zawodową – wyjazdy edukacyjne
c. zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – robotyka

2. Wsparcie dla kadry pedagogicznej:
a. Photon – szkolenie rozszerzone;
b. Roboty Ozobot w edukacji przedszkolnej- certyfikowane szkolenie.

3. Zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w sposób efektywny i kompleksowy.

4. Organizacja festynu rodzinnego „Fajnie być przedszkolakiem” przedstawienie efektów prowadzonych w projekcie działań, zaangażowanie rodzin we wspólne spędzanie czasu. Zadanie

6: Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Łaziskach Górnych
1. Realizacja zajęć ogólnorozwojowych i rozwijających zainteresowania dzieci:
a. zajęcia taneczne
b. zajęcia sportowe
c. sensoplastyka
d. zajęcia logopedyczne
e. zajęcia muzykoterapii
f. spotkania z filharmonią
g. zajęcia rozwijające kompetencje cyfrowe – robotyka h. zajęcia związane z preorientacją zawodową
i. działania upowszechniające postawy prozdrowotne – spotkania z dietetykiem
2. Wsparcie dla kadry pedagogicznej
a. Rytmika/muzykoterapia w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej – studia;
b. Photon – szkolenie rozszerzone;
c. Roboty Ozobot w edukacji przedszkolnej – Certyfikowane szkolenie;
d. Muzylek Moni – szkolenie;
e. Sensoplastyka szkolenie.

3. Zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w sposób efektywny i kompleksowy.

4. Organizacja festynu rodzinnego „Fajnie być przedszkolakiem” przedstawienie efektów prowadzonych w projekcie działań, zaangażowanie rodzin we wspólne spędzanie czasu.


§ 4
UCZESTNICY PROJEKTU – DZIECI

1. Informacja o rekrutacji zostanie zamieszczona na stronie internetowej Miasta Łaziska Górne oraz poszczególnych realizatorów.

2. Rekrutacja do Projektu poprzedzona zostanie kampanią informacyjną, w ramach której zostaną przygotowane ogłoszenia do umieszczenia w siedzibach poszczególnych placówek. Odbędą się również spotkania z rodzicami dzieci, przedstawiające założenia, cele Projektu oraz szczegółowe zasady udziału w projekcie.

3. Wszelkich czynności w imieniu niepełnoletniego uczestnika Projektu dokonuje jego rodzic lub opiekun prawny.

4. Podstawą rozpoczęcia procesu rekrutacji jest:
a. zapoznanie się w zapisami niniejszego Regulaminu,
b. wypełnienie deklaracji uczestnictwa w projekcie wraz z załącznikami,
c. wypełnienie ankiety rekrutacyjnej. Celem ankiety jest wskazanie obszarów edukacyjnych, które winny zostać wzmocnione lub uzupełnione u potencjalnego uczestnika Projektu. Ankieta potwierdzać będzie zasadność uczestnictwa dziecka w projekcie oraz potwierdzać zapoznanie się z obserwacją pedagogiczną dziecka, opracowaną przez wychowawcę grupy.

d. dostarczenie do Dyrektora przedszkola/szkoły wypełnionych i podpisanych dokumentów:
a) deklaracji uczestnictwa dziecka w projekcie;
b) oświadczenia o zapoznaniu się z Regulaminem;
c) oświadczenia dotyczącego przetwarzania danych osobowych;
d) oświadczenia o zgodzie na wykorzystanie wizerunku;
e) ankiety rekrutacyjnej.

5. Podpisanie deklaracji jest równoznaczne z przyjęciem odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą w dokumentach składanych na potrzeby Projektu.

6. Dzieci mają równy dostęp do zajęć, jednak z uwzględnieniem potrzeb wg: płci, zdiagnozowanych problemów i umiejętności. Punktacja:
a. dzieci z niepełnosprawnościami – 5 pkt
b. dzieci pochodzące z rodzin wielodzietnych – 4 pkt
c. dzieci objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym – 3 pkt
d. dzieci objęte wsparciem CUS (Centrum Usług Społecznych)-2 pkt
e. dzieci rodziców samotnie wychowujących – 1pkt

7. Rekrutację do Projektu przeprowadzą Komisje rekrutacyjne, które zostaną powołane przez dyrektora przedszkola lub szkoły w każdej placówce z osobna. W skład Komisji będą wchodzić: koordynator Projektu w przedszkolu/szkole, psycholog/pedagog/logopeda , wychowawca grupy kandydata na uczestnika Projektu.

8. Podstawą kwalifikacji dziecka do Projektu będzie obserwacja pedagogiczna dziecka prowadzona przez wychowawców grup oraz badania przesiewowe związane z diagnozą logopedyczną. Ponadto predyspozycje do uczestnictwa w projekcie (przypisanie do danego rodzaju zajęć) rozpoznane będą na podstawie ankiet rekrutacyjnych zawierających potrzebę takich zajęć wyrażoną i uargumentowaną przez rodzica. Po ustaleniu wstępnej listy uczestników przeprowadzona zostanie weryfikacja pod kątem kryteriów dostępu i celów Projektu.

9. Osoby zakwalifikowane do udziału w projekcie zostaną o tym poinformowane w formie pisemnej lub mailowej.

10. Jeśli liczba chętnych do udziału w projekcie przewyższy liczbę istniejących miejsc, stworzona zostanie lista rezerwowa.

11. Listę uczestników Projektu zatwierdza ostatecznie dyrektor placówki.

12. Uczestnik Projektu jest uprawniony do nieodpłatnego udziału w zajęciach.

13. Każdy uczestnik zajęć jest zobowiązany do regularnego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach w wymiarze co najmniej 70 % miesięcznego czasu przewidzianego programem. W przypadku przekroczenia dozwolonego limitu nieobecności rodzic jest zobowiązany do usprawiedliwienia nieobecności dziecka i uzyskania zgody Koordynatora Projektu na kontynuację uczestnictwa w projekcie.

14. Koordynator Projektu może wyrazić zgodę na kontynuację uczestnictwa w projekcie w uzasadnionych przypadkach (np. choroby), pomimo niespełniania warunku zawartego w § 5 ust.13.

§ 5
UCZESTNICY PROJEKTU – NAUCZYCIELE

1. Informacja o rekrutacji do Projektu zostanie upowszechniona w siedzibie poszczególnych realizatorów.

2. Podstawą rozpoczęcia procesu rekrutacji jest:
a. zapoznanie się w zapisami niniejszego Regulaminu,
b. wypełnienie deklaracji uczestnictwa w projekcie wraz z załącznikami,
c. dostarczenie do Dyrektora przedszkola/szkoły wypełnionych i podpisanych dokumentów:
a) deklaracji uczestnictwa w projekcie;
b) oświadczenia o zapoznaniu się z Regulaminem;
c) oświadczenia dotyczącego przetwarzania danych osobowych;
d) oświadczenia o zgodzie na wykorzystanie wizerunku.

3. Wśród rekrutowanych do Projektu uczestników – nauczycieli, pod uwagę będzie brana deklaracja uczestnictwa oraz decyzja dyrektora przedszkola/szkoły o udziale w Projekcie.

4. Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli w ramach Projektu będzie finansowane w pełnej wysokości za okres, w którym realizowany jest Projekt. Szczegółowe zasady dofinansowania dokształcania i doskonalenia nauczycieli będą określone w odrębnej umowie zawartej z poszczególnymi uczestnikami.

§ 6
UCZESTNICY PROJEKTU – RODZICE

1. Warunkiem zakwalifikowania rodzica do udziału w projekcie jest:
a. zapoznanie się w zapisami niniejszego Regulaminu,
b. wypełnienie deklaracji uczestnictwa w projekcie wraz z załącznikami,
c. dostarczenie do Dyrektora przedszkola/szkoły wypełnionych i podpisanych dokumentów:
a) deklaracji uczestnictwa w projekcie;
b) oświadczenia o zapoznaniu się z Regulaminem;
c) oświadczenia dotyczącego przetwarzania danych osobowych ;
d) oświadczenia o zgodzie na wykorzystanie wizerunku.

2. Uczestnik Projektu jest uprawniony do nieodpłatnego udziału w zajęciach .

§ 7
ZASADY REZYGNACJI Z UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

1. Rezygnacja z udziału w projekcie możliwa jest tylko w uzasadnionych przypadkach i następuje poprzez złożenie pisemnego oświadczenia wraz z wyjaśnieniem. Rezygnacja z zajęć jest jednoznaczna ze skreśleniem z listy uczestników tych zajęć, a wolne miejsce zostaje przydzielone uczestnikowi z listy rezerwowej.

2. Uzasadnione przypadki, o których mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu mogą wynikać z przyczyn natury zdrowotnej lub działania siły wyższej.

3. Organizator zastrzega sobie prawo do skreślenia uczestnika z listy uczestników Projektu w przypadku naruszenia przez niego niniejszego Regulaminu oraz zasad współżycia społecznego.

§ 8

1. Uczestnik Projektu jest zobowiązany do udzielania wszelkich informacji związanych z uczestnictwem w projekcie instytucjom upoważnionym do przeprowadzania kontroli Projektu, w szczególności do wypełnienia ankiet ewaluacyjnych związanych z realizacją Projektu. 2. Informacji w imieniu osoby niepełnoletniej udziela rodzic lub opiekun prawny.

§ 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2024 roku.

2. Regulamin może ulec zmianie w sytuacji zmiany wytycznych, warunków realizacji Projektu lub dokumentów programowych.

3. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

4. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się odpowiednie przepisy umowy o dofinansowanie i inne obowiązujące przepisy prawne.

5. Regulamin obowiązuje w całym okresie realizacji Projektu.