Zabawy rozwijające sprawność ruchową u dziecka :)

Motoryka duża to wszystkie czynności, które angażują całe ciało i zmuszają je do aktywności. Duża motoryka to zwykła aktywność ruchowa, która uruchamia wszystkie partie naszego ciała. Tak zwany duży ruch. Doskonałymi ćwiczeniami motoryki dużej są jazda na rowerze, pływanie, bieganie, skakanie na skakance. To również przeskakiwanie przez przeszkody, wspinanie się, jazda na rolkach, hulajnodze.

Oznaki zaburzeń motorycznych

  • Rozwija się nieprawidłowo do swojego wieku, a jego ruchy są niezgrabne.
  • Często wypuszcza przedmioty z rąk.
  • Idąc potyka się o mijane przedmioty.
  • Proste czynności jak ubieranie się sprawiają mu trudność.
  • Ruchy złożone angażujące całe ciało sprawiają mu problem (łapanie, skakanie, rzucanie itd.)
  • Zdolności ruchowe dziecka rozwijają się nieodpowiednio do jego wieku, dużo wolniej w stosunku do rówieśników dziecka.

Jednak nie popadajmy tu w paranoję, każde dziecko rozwija się indywidualnie. Jednak warto bacznie obserwować jego rozwój. Można zachęcać dziecko do większej aktywności fizycznej, ćwiczyć i nakłaniać go do tego i w ten sposób mu pomóc. 

Jak rozwijać motorykę u dziecka w domu?

Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Codziennie, wtedy kiedy tylko mamy taką możliwość. Podczas codziennych czynności. Ruch i aktywność fizyczna pogłębia oddech i pobudza się całe ciało do jeszcze większej aktywności. I właśnie ćwiczenia motoryki dużej są doskonałym pretekstem do ćwiczeń. Na szczególną uwagę zasługuję tu ćwiczenia równowagi:

  • Raczkowanie to początkowy etap rozwoju motoryki dużej,
  • bieganie, skakanie oraz pokonywanie przeszkód,
  • wspinanie się, chodzenie po schodach w późniejszym etapie bez trzymanki,
  • pływanie, cudownie wpływa na rozwój całego organizmu,
  • naśladowanie zwierząt: na hasło „skaczące małpki” podskakujemy wesoło, chodzimy jak kotek- na czworakach, naśladowanie skoków zająca. Warto zwierzęta dobrać do naszego dziecka, im bardziej lubi dane zwierzątko, tym chętniej będzie je naśladowało,
  • chodzenie po wyznaczonej trasie, np. szerokiej szarfie rozłożonej na trawie,
  • bardzo energiczne szybkie wstawanie i siadanie na podłodze,
  • chodzenie noga za nogą np. po linie lub szybki marsz w miejscu,
  • „rowerek” w powietrzu, który maluch wykonuje, leżąc na dywanie lub „nożyczki”,
  • pełzanie na brzuchu jak my to nazywamy „wyścig żółwi”,
  • i wreszcie nasze ulubione zabawy przy muzyce, naśladowanie ruchów, prosty układ dostosowany do wieku dziecka,
  • kolejne ćwiczenia to chodzenie do tyłu, do przodu, w bok na zmianę.
  • gra w piłkę, kopanie z rozbiegu niby prosta czynność jednak dla małego dziecka to już małe wyzwanie,
  • poruszanie wybraną częścią ciała, np. tylko nogą, ręką lub głową,
  • bieganie pomiędzy rozrzuconymi piłkami, uczymy koordynować ruchy dziecka,
  • turlanie się po podłodze, zawijanie dziecko w koc a ono musi się z niego samo wydostać,
  • oraz wszystkie zabawy równoważne, w których bardzo ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa i wszelkiego rodzaju zabawy związane z rzutem i celnością.

Rower, hulajnga, rolki to dosknałe czynności wspierające rozwój motryki dużej.