PODSUMOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ W PIERWSZYM PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO 2020/2021

Wydarzenia które miały miejsce do tej pory w naszej grupie i jaki miały wpływ na rozwój dzieci:
Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka (zabawy, konkursy, konkurencje sportowe); Dzień Chłopaka (zabawy, tańce itp.); Dzień Drzewa (zabawy badawcze, zdobywanie wiedzy na temat budowy drzewa oraz funkcji pełnionych w przyrodzie, posadzenie jagody w ogrodzie przedszkolnym); teatrzyk interaktywny „ Alicja w Krainie czarów”; uroczysty poranek z okazji Święta Niepodległości; „Kampania 19 dni” (pogadanki na temat przeciwdziałaniu przemocy i krzywdzeniu dzieci, zabawy uczące wyrażania uczuć); Uroczyste Pasowanie na Przedszkolaka (zabawy, quizy, konkursy, zadania sprawnościowe); Światowy Dzień Pluszowego Misia; zabawy andrzejkowe (wróżby, zabawy, zagadki, konkursy); Barbórka ( poznanie historii powstania węgla, zabawy badawcze); spotkanie z Mikołajem; Wigilijka (prezentacja Jasełek, dzielenie się opłatkiem, uroczysty obiad, rozpakowanie prezentów, poznanie tradycji bożonarodzeniowych); pokaz iluzji – Forini; Dzień Babci ( piosenki, wierszyki dla babci, wykonanie prezentu dla babci); Dzień Dziadka (piosenka, wierszyk dla dziadka, wykonanie prezentu dla dziadka); Bal Przebierańców (zabawy przy muzyce, konkursy, dyskoteka).

W toku dziennych zajęć, dzieci zdobywały i utrwalały wiedzę z zakresu piętnastu obszarów edukacyjnych:
•Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
•Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku,
•Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
•Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
•Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
•Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
•Wychowanie przez sztukę –dziecko widzem i aktorem
•Wychowanie przez sztukę –muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
•Wychowanie przez sztukę –różne formy plastyczne,
•Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
•Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,
•Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
•Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
•Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
•Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne

Obowiązkiem wychowawcy, nauczyciela jest diagnozowanie rozwoju dziecka, dlatego
w obserwacji dzieci zwracałam uwagę na: rozwój pamięci i operacji myślowych, na rozwój emocji i zachowań społecznych, rozwój sprawności motorycznej i manualnej, rozwój spostrzegania wzrokowego, rozwój percepcji słuchowej, rozwój mowy.

  • rozwój fizyczny: zauważyłam sprawniejsze poruszanie się; sprawniejsze wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych, zajęć ruchowych. W naszej grupie dzieci samodzielnie spożywają posiłki, korzystają z toalety. „Misie” starają się same ubrać, niektóre dzieci wymagają jeszcze pomocy przy wiązaniu butów, zapięciu suwaka. Chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych zorganizowanych przez nauczyciela. Grupa bardzo chętnie uczestniczy w zajęciach plastycznych, stosują różne techniki plastyczne oraz różne materiały. Większość dzieci opanowała wycinanie nożyczkami.
  • rozwój umysłowy: zauważyłam rozwój swobodnych wypowiedzi u dzieci. Większość dzieci buduję proste wypowiedzi, mówi płynnie. Niektóre 4 latki mają niewyraźną mowę, więc uczęszczają na zajęcia logopedyczne. Większość przedszkolaków rozumie pytania i polecenia nauczyciela; chętnie powtarzają, uczą się krótkich teksów. Lubią słuchać podczas odpoczynku poobiedniego bajek, opowiadań; szczególnie bliska dzieciom jest seria książeczek Akademia Dobrego Wychowania.
    Większość dzieci nie ma problemów z klasyfikacją przedmiotów według podanego kryterium np. koloru; uczą się orientacji się w schemacie własnego ciała (strona prawa, strona lewa); większość dzieci prawidłowo określa stosunki przestrzenne ( na, obok, za, pod). Lubią zajęciach z elementami matematyki. Większość 3 latków przelicza w zakresie 1-3 i więcej. Również, większość 4 latków przelicza w zakresie 1-5 i więcej.
    Od września uczą się czytania globalnego metodą I. Majchrzak oraz G. Domana.
  • rozwój społeczny i emocjonalny: zauważyłam, że dzieci raczej przestrzegają norm przyjętych przez grupę, stosuje się do poleceń nauczyciela; bawią się zgodnie. Szanują własność swoją i wytwory prac kolegów. W grupie „Misie” sporadycznie występują konflikty pomiędzy dziećmi. Większość dzieci chętnie uczestniczy w zajęciach, tylko niektóre z nich nie potrafią skupić swojej uwagi na zajęciu.
    Prawie wszystkie dzieci kończą swoją pracę, dbają o czystość i estetykę wokół siebie, szanują własność swoją i kolegów, starają się być samodzielne; radzą sobie z niepowodzeniami, porażkami; przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas zabawy w sali i ogrodzie przedszkolnym, jak również podczas spacerów. Orientują się w tym co dobre a co złe.
  1. Okres przedszkolny wiąże się z licznymi zmianami dokonującymi się w rozwoju dziecka. Rozwój dziecka przebiega w sposób ciągły, ale tempo jest indywidualne dla każdego dziecka.
    „Misie” szybko przyswajają nowe wiadomości, są ciekawe, lubią zabawy ze śpiewem, ruchowe, zabawy badawcze i różnego rodzaju eksperymenty.
    W rozmowach z dzieckiem odwołuję się do norm społecznych, formuły grzecznościowej, szacunku dla innych, szacunku dla miejsca.
  2. Wnioski do pracy w II semestrze :
    – dalsze kształtowanie wyżej wymienionych obszarów
    – w dalszym ciągu, wdrażanie dzieci do stosowania się do norm i zasad panujących w grupie
    – wspieranie samodzielnych działań (ubieranie, rozbieranie)